Bostadsrättsföreningen Mörbygården i Vallentuna är en kooperativt organiserad förening
med ändamål att med nyttjanderätt förvalta boendet inom Vallentuna kommun. Byggnaderna
uppfördes under åren 1979-1980. Föreningen bildades 1979 och omfattar 45 stycken
bostadsrättslägenheter och en bostadsrättslokal. Föreningens verksamhet finns till stor del reglerad i stadgarna.
Medlemskap
Om medlemskap i föreningen kan du läsa i stadgarna i 2 § – 4 §.
Föreningsstämma
Föreningsstämma (så kallat årsmöte) hålls normalt en gång per år. På föreningsstämman
beslutar medlemmarna om godkännande av styrelsens årsredovisning, fastställande av
balansräkning, ansvarsfrihet för styrelsen, samt val av styrelseledamöter. Dessutom väljs en
internrevisor som ska granska föreningens ekonomi och verksamhet. Extra stämma kan också förekomma om antingen styrelsen, bostadsrättshavarna eller länsstyrelsen finner skäl därtill.
Styrelse
De medlemmar, som har fått förtroendet att ingå i styrelsen, leder föreningens verksamhet.
Styrelsen har ansvaret för att åtgärder som är nödvändiga för föreningens verksamhet blir
vidtagna. Styrelsen består vanligen av fyra ledamöter jämte suppleanter.
Du når styrelsen antingen genom att lägga en lapp i brevlådan vid föreningslokalen
(“Rådhuset”) eller maila till styrelsens gemensamma mailadress:
styrelsen@brfmorbygarden.se
Förvaltning och fastighetsskötsel
Att driva en bostadsrättsförening kräver mer arbete än styrelsen kan klara av på sin fritid.
Därför har föreningen en förvaltning med en extern firma som tar hand om ekonomin, under
översyn av styrelsen. Styrelsen skall bidra till att svara för fastigheternas goda bestånd, och
se till att underhåll blir utfört så att husen bevaras och förbättras.